Etiketter

onsdag 14. oktober 2015

Prosessmodellen Oppgaver

 De ulike leddene i prosessmodellen er Sender, som er skaperen av det neste leddet som er Budskapet. Budskapet er det Sender vil formidle gjenom et medium eller kanal, til det neste leddet som er Mottaker. Mattaker er de Budskapet skal nå.

 En målgruppe er en primærgruppe av mennesker man ønsker å nå, med et bestemt budskap gjennom en bestemt markedsføringskanal. 
 
Her er et eksempel på et budskap, som er en reklame på sminke. Avsender er Loreal Paris som er et franskselskap som produserer kosmetikk. Dette budskapet er rettet mot grupper som er interesert i sminke. Budskapet blir sendt ut via et bilde.  Jeg oppfatter dette budskapet som en marcara som får vippene dine store, bland annet på grunn av bildet.

Begrepet støy i prosessmodellen er alt som hinder budskapet i å nå frem. Støy kan oppstå i alle ledd.  Eksempler på støy hos avsender kan være at avsender gjør noe distraherende, så det er vanskelig å følge med på budskapet. Støy hos Budskapet kan være avbrudd i mediumet, som TVen, eller sendingen. Støy hos Mottaker kan være at mobilen er distraherende, såen blir ufokusert på Budskapet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar