Etiketter

onsdag 13. januar 2016

Arbeidsoppgaver

Arbeidsoppgaver

1. Forklar og utdyp hva som menes med de tre maktdefinisjonene som er gitt i forelesningen.
-Makt er evnen til å nå sine mål, mot andres vilje og interesser. En har mer makt jo mer en oppnårsin vilje mot andres viljer. Ledere i land har stor makt, de kan få sin vilje, selv om tusenvis av befolkningen er i mot dette valget.
-Makt er evnen til å innordne andre under sin vilje, uansett på hvilket grunnlag dette skjer. Her er ikke makten brukt mot ens vilje og interesser, ingen tvang. Denne typen makt er også knyttet til belønning, som en jobb.
-Makt er muligheten om å påvirke i mellommenneskelige relasjoner, både på individ og samfunnsnivå. Påvirking er en stor makt. I denne sammenhengen kan en påvirke andres mål, viljer og interesser. Dette er ikke mot ens vilje direkte. 

2. Lag en liste over ulike maktutøvere. Forsøk å sortere maktutøverene under detre definisjonene, og forklar videre hvordan noen av dem utøver 1 Fysisk makt (tvang) 2 Matriell makt (belønning) 3 Symbolsk makt (overtaling)
-Fysisk makt
Ledere i land som jeg nevnte tidligere har stor Fysisk makt, de kan bestemme seg for å gjøre noe som kan både være skadelig for andre og i mot dems vilje, de blir tvunget til å utføre denne handlingen en av de med makt ville mot dems vilje.
En annen stor Fysisk makt er religioner, der blir for eksempel flere muslimer tvunget til å gifte seg med en fremmed med samme religion, ytvangs gifting, noe som oftest er mot dems vilje. I flere land er også religionen en viktig del av landet, og flere blir vunget til å ''tro på'' denne religionen mot dems vilje.

-Matriell makt
Arbeids plasser har Matriell makt. Jeg tror ikke så mange hadde beholdt jobben sin hvis de fant ut at de jobbet uten lønn. Flere har et arbeid mot dems vilje, de å jobbe for å tjene penger til familien . Dette er et stort tilfelle i fattige land. 
-Symbolsk makt
 Reklamer er et godt eksempel på symbolsk makt. De kan legge ut en annonse om et produkt som er kjempe bra, men etter du har kjøpt den finner du ut at dette produktet egentlig er veldig dårlig, eller at det fungerer bra. Du har da blitt overtalt til å kjøpe dette produktet av kompaniet som lagde denne reklamen. 

3. Forklar hva disse begrepene betyr
-Skjønnhetsideal
-Bruk-og kastmentalitet
-Fremmedfrykt

Skjønnhetsideal er for eksempel modeller. Skjønnhets modeller, personer blandt annet ungdommer ser opp til, tynne lange modeller. Dette skaper ofte en idè om å ikke være god nok, de føler kanskje at de er for tjukke, eller for lave, eller for svake. Dette blir fort er problem hos ungdommer, de gjør hva som helst for å bli som de, som å sulte seg selv, over trene osv. 

Bruk- og kaste mentalitet er at vi skal alltid ha det nyeste, hvis en har den daværende nyeste iPhonen, og det kommer en ut noen uker senere, er det lett å kjøpe den, og kaste den andre, siden den ikke er den nyeste modellen lenger. Vi tenker ikke på de som trenger det mer enn oss vi tenker bare på oss selv.

Fremmedfrykt er frykten for det ukjente, det sier seg selv. Hvis en person ser skummel ut vil du automatisk holde deg vekke fra denne personen isteden for å faktisk bli kjent med den. Dette kan være typisk emoer, eller utlendinger. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar